اچار فیلتر
تاریخچه: از اغاز انقلاب صنعتی قرن 18 در اروپا و شتاب ان به سوی دستیابی به موتور ها و ماشین الات با سرعت و قدرت های بیشتر مهندسان با استهکاک و گرمایش بیشتر و نهایتا سایش بیشتر در نقاط متحرک روبرو گردیدند و برای بر طرف کردن سایش در محور ها و مفصل بازوهای متحرک و سطوح مکانیزم روانکاری با روغن را برگزیدند و اولین کاسه نمدها و روغن دان ها در ماشین ها جایگزاری شدند و با فرگشت مکانیظم روانکاری نقطه ای به روانکاری مرکزی و زایش پمپ روغن و فیلتر روغن منجر به پدید امدن سرویس کاران و ابزار یاری رسانن ان ها اچار فیلتر ها افریده شدند و در مسیر فرگشت و بهبود جای گرفتند
طراحی اچار فیلتر:
طراحی ابزار در بر دارنده راهکار های یاری رسان به سرویس کاران به جهت انجام وظایف شغلی ان ها می باشد و با روند پر شتاب پیشرفت ماشین الات در لایه های سرعت و قدرت و بهره وری / سورویس کاران با نیاز های بسیار متفاوتی روبرو گردیدند این نیاز ها در سه طیف زیر باز نمایی می شوند.
1-حرفه ای بودن یا نبودن سرویس کار:
حرفه ای ها نیاز های خود را دارند
2-کارکردی:
الف:نوع موتور
موتور های دریایی هوایی موتو های زمینی شامل کشاوزی راهسازی کامیونی اتوبوسی اتوموبیل های شخصی
ب:قدرت موتور
موتور ها بر اساس توان به 3 دسته تقسیم می گردند:
1-موتور های سنگین دارای 200 اسب بخار یا بیشتر
2- موتور های نیمه سنگین دارای توان 70 تا 200 اسب بخار
3- سبک موتور های زیر 70 اسب بخار
هر چه توان موتور ها بیشتر طراحی اچار فیلتر به سمت تولید گشتاور و استحکام بیشتر می رود
ب:هندسه جانمایی فیلتر در فضای کابین موتور بین شاسی و اتاق و خود موتور :
در نسل های جدید طراحی موتور ها مهندسان طراح سعی در متراکم نمودن موتور و کابین موتور در خودرو ها نموده اند که معالا منجر به تغیر در طراحی مکنانیزم اچار فیلتر به صورت انتقال نقطه اثر بازوی گشتاور از صفحه ی اتصال فیلتر و اچار به صفحات موازی و عمودی تغیر پیدا کرده است
3- نیاز های روانی سرویس کاران:
الف زیبایی ظاهری اچار فیلتر متناسب با روحیه کاربر
ب-اندازه و شکل اچار فیلتر متناسب با جایگزاری ان در جعبه و تابلوی ابزار
پ-عمر مفید ابزار
چ-قیمت ابزار
در نهایت هر سازنده بر اساس خط مش بلند مدت خود و انتخاب لایه ی مخاطبین خود در جامعه بر بعضی از مولفه تاکید و از بعضی دوری می جوید و محصولی را تولید و به بازار متاثر از اندیشه خود اراعه می نماید